Danskerne overser vigtig klimasynder på elcyklen

Du skal cykle 692 kilometer for at kompensere for CO2-udledningen fra produktionen

Otte ud af ti danskere ejer en elcykel. Det er godt nyt for både cykelkulturen og klimaet. Men en ny elcykel gemmer på en stor klimasynder, de fleste danskere overser – især hvis den står ubrugt i garagen.

Elcyklen har fornyet cykelglæden i Danmark. Lige nu sælges flere eldrevne cykler end nogensinde før. De nyeste tal viser, at hver ottende danske familie i dag ejer en elcykel. Samtidig er salget af elcykler steget med over 200 procent de seneste fem år.

De fleste danskere glemmer dog en væsentlig detalje, når de erhverver sig det ellers bæredygtige bilalternativ. For en spritny elcykel har en væsentlig slagside, når det gælder klimaet – både produktionen og cyklens batteri gemmer nemlig på et stort klimaaftryk.

Det påpeger Emma Jefelt fra Refurbed Danmark. Sammen med resten af Refurbed, der er Danmarks førende onlinemarkedsplads for genanvendt elektronik, arbejder hun på at skabe en mere bæredygtig forbrugskultur, hvor bæredygtigt forbrug ikke bare er en mulighed, men derimod normen.

Tidligere på året udgav Refurbed og forskningsinstituttet Fraunhofer en banebrydende undersøgelse, der for første gang kortlægger miljøpåvirkningen af op til 10.000 elektronikprodukter i form af CO2-udledninger, vandforbrug og affald gennem hele deres livscyklus. Undersøgelsen viser med al tydelighed, at det især er i produktionsfasen, klimaaftrykket fra elektronikprodukter ligger.

Det samme gælder produktionen af en ny elcykel, der kræver op mod 165 kilo CO2e, og i denne fase gemmer på næsten 80 procent af dens CO2-aftryk. Derfor er det ifølge Emma Jefelt afgørende, at vi er kritiske over for vores elektronikforbrug – også når det gælder elcyklen, der på papiret er en bæredygtig investering.

”Jeg er kæmpefan af de mange klimagevinster, elcyklen giver. Men det er ikke nok at købe en elcykel. For den skal bruges utroligt mange gange, før den er en gevinst for klimaet, især når den købes fra ny. Står den primært i garagen og kun bliver luftet i ny og næ, gør den nye elcykel, lidt firkantet sagt, mere skade end gavn,” siger Emma Jefelt, Refurbed Danmark.

En undersøgelse fra cykelproducenten Trek viser, at du skal cykle hele 692 kilometer på din elcykel for at opveje de CO2-udledninger, som alene produktionen har forårsaget. Og det er ikke kun produktionen af selve elcyklen, der bidrager negativt til klimaet.

Batteriproduktionen er, som med alt andet elektronik, en energikrævende proces, der kræver værdifulde råmaterialer som litium, kobolt og nikkel og i høj grad forurener miljøet.

Emma Jefelt peger derfor på, at klimabevidste danskere, der vil investere i en elcykel, bør overveje at købe en refurbished eller brugt frem for en ny og ikke lader elcyklen stå ubrugt hen.

“Selvom vi danskere ofte bryster os med, at vi er frontløbere på den internationale klimascene, manifesterer det sig ikke i hverdagen og forbrugskulturen. Vores indgroede køb-og-smid-væk-kultur, især når det gælder elektronik, er et konkret problem, hvor klimaet desværre betaler prisen,” siger Emma Jefelt, Refurbed Danmark.