Del tandbørste med sidste års lejrmakker på dette års Smukfest

Igen i år kan festivalgæster på Smukfest donere deres brugte tandbørster.jpg
Igen i år kan festivalgæster på Smukfest donere deres brugte tandbørster

Den tandbørste, du brugte på festivalen sidste sommer, bruger andre nu på årets Smukfest.

Det er et no go for de fleste at dele tandbørste med andre – særligt hvis det er med sidste års lejrmakker på Smukfest efter dagevis med øl og pomfritter. Tanken bliver endnu mere frastødende, hvis du ikke aner hvem, der sidst har haft tandbørsten i munden.

For de fleste er tandbørsten meget personlig. Fornuftigt! For i munden findes utallige bakterier. Og selvom mange af disse er gavnlige, er det vigtigt at være forsigtig – ligesom det anbefales at skifte tandbørste regelmæssigt for at opretholde god hygiejne.

Samtidig står brugte tandbørster for, at godt 236 ton* plastik ender i skraldespanden. Sammen med øvrigt plastaffald udgør det et stort affaldsproblem, der slider på jordens ressourcer, hvis ikke de udtjente tandbørster kommer ind i produktionen igen. Derfor har Orkla Care Danmarks mundplejebrand Jordan sat sig for at give gamle, slidte tandbørster nyt liv gennem et pilotprojekt, der blev lanceret på sidste års Smukfest. Her blev festivaludtjente tandbørster indsamlet til produktion af nye, friske tandbørster.

”Hos Jordan er vi vilde med gode tandbørstevaner, men vi er mindre vilde med det fak­tum, at de fleste tandbørster ender i skraldespanden efter aftjent værnepligt. Selvom det er vigtigt, at vi hyppigt skifter den gamle tandbørste, behøver det jo ikke at betyde, at vi ikke kan genanvende materialerne. Derfor har vi, sam­men med kloge mennesker og smart teknologi, lavet et slags ”genanvendelsespro­gram” for tandbørster, der skal sørge for, at en langt større del af det plastik, vi bruger på tandbørster, gør comeback,” siger Kiri Vølund, Category & Marketing Manager hos Orkla Care Danmark.

60 procent festival

På sidste års Smukfest indsamlede Jordan tusindvis af udtjente og brugte tandbørster, der havde været en tur i musikglade, øldrikkende festivalmunde. Herefter blev de godt brugte tandbørster omdannet til nye, der nu igen er klar til at indtage Smukfest.

”Sidste år indsamlede vi sammen med festivalgæsterne på Smukfest en masse tandbørster ude i de for­skellige camps. Nu er vi klar med resultatet! En Limited Smukfest Edition udelukkende produceret af genanvendt plast og -restplast fra produktion. Og dem deler vi selvfølgelig ud af på dette års Smukfest – og tager gerne den udtjente festivalbørste med retur,” siger Kiri Vølund, Category & Marketing Manager hos Orkla Care Danmark.

60 procent af plasten i de splinternye Smukfest-tandbørster kommer fra indsamlede, brugte tandbørster fra henholdsvis Norge, Portugal og under bøgetræerne til Smukfest. Resten af plasten stammer fra defekte plastikflasker og overskudsplast fra Jordans øvrige tandbørsteproduktion.

På årets Smukfest vil der igen være mulighed for at donere aflagte tandbørster, når Jordans Swap patrol kommer på besøg i lejrområderne i morgentimerne. Og som noget nyt får de glade givere den nye Smukfest-tandbørste med i bytte, så festivalgæsterne kan nyde musikken med god ånde og samvittighed.

Mere end en festivalgimmick

Indsamlingsprojektet på Smukfest er en del af et større fokus fra lineær til cirkulær økonomi hos Jordan. Brandet har allerede lanceret Green Clean-serien, der bruger genanvendt plast og pap af genanvendte papirfibre, men Jordan er hele tiden på udkig efter nye projekter, hvor brandet kan genanvende endnu flere materialer i deres produkter.

Ifølge Kiri Vølund er Smukfest-indsamlingen et spændende pilotprojekt, der viser lovende resultater i forhold til at loope endnu mere plastik tilbage i produktionen. Hun er overbevist om, at dette års festival kan give nye værdifulde erfaringer i Jordans arbejde med at teste forskellige returmuligheder og genanvendelsesprodukter.

Knap 80 procent af affaldet på Smukfest bliver allerede genanvendt. Derfor er Smukfest en oplagt platform for os at teste cirkulær brug af plastik inden for tandbørster. Selvom vi fortsat er på forsøgsstadiet, glæder vi os til at se, hvordan gæsterne tager imod den nye Smukfest-tandbørste, og hvor mange tandbørster vi får retur i år. Jo mere vi lærer om at genanvende materialer i et lukket system, jo flere genanvendte produkter kan vi skabe,” siger Kiri Vølund, Category & Marketing Manager hos Orkla Care Danmark.

Frisk kyssemund

Det er ikke kun nye tandbørster, Jordan har med til Skanderborg. Igen i år sættes der fokus på god mundpleje og festivalglæde med smukke smil. Her kan festivalgæsterne få et opfriskende tandtjek og en professionel tandbørstning, så de er klar til et kys eller to i bøgeskoven.

”Det er ofte ikke de gode tandplejevaner, der er top of mind, når vi tager på festival. Men som de mundplejenørder, vi er, vil vi gerne minde festivalgæsterne om at holde fast i den gode stil med rene tænder og frisk ånde. Derfor stiller vi op med en re-fresh børstestation. Det er der helt sikkert flere end én selv, der får glæde af,” slutter Kiri Vølund, Category & Marketing Manager hos Orkla Care Danmark.

* De 236 ton plastik, der smides ud om året i Danmark, er udregnet således: Greenmatch oplyser på baggrund af biobasedworldnews.com, at der på verdensplan i gennemsnit forbruges 2 tandbørster om året svarende til 40 gram plastik årligt Ganget med Danmarks indbyggertal på omkring 5,9 millioner svarer det til et forbrug herhjemme på 236 ton plastik fra tandbørster alene.