Du deler dagligt afføring og urin med kolleger og fremmede: Kun ét trick virker

Hver eneste gang du besøger det lille hus, sprøjter urin og afføring op på toiletbrættet – bakterier, der venter på brættet til den næste besøgende. Toiletbrættet er derfor et hotspot for farlige bakterier, advarer hygiejneekspert. Kun ét trick kan gøre en ende på bakteriekilden.

Toiletbrættet er en undervurderet bakteriebombe, du flere gange om dagen er i kontakt med. For toiletbrættet gemmer på tonsvis af bakterier og sygdomme, som du deler med kolleger og fremmede, advarer biolog og hygiejneekspert i Initial, Maria Brix Balle.

”Der er ikke mange, der tænker over det: Et toiletbræt, der med det blotte øje ser rent ud, gemmer faktisk på tusindvis af bakterierfra fæces og urin fra andre og dig selv. Først og fremmest er det ganske enkelt ulækkert. Samtidig er det problematisk, fordi urin og fæces indeholder tonsvis af bakterier, som kan give toiletbesøgende danskere alvorlige infektioner og sygdomme,” siger Maria Brix Balle fra Initial.

Hver gang du skyller ud på toilettet, hvirvles toiletvandet rundt med omkring en million mikroskopiske dråber af urin og afføring ud i luften, som lander på toiletbrættet. Derfor kan toiletbrættet indeholde colibakterier, der er en alvorlig kilde til vira og maveonde. Men det er ikke kun usynlige bakterier fra afføring og urin, der er at spore på toiletbrættet. Desværre oplever danskere ofte, at der er efterladt dråber af urin eller synlige rester afføring på brættet. Og det gør, at mange danskere faktisk undgår enhver form for fysisk berøring med toiletbrættet – og det gælder i særdeleshed kvinder.

En undersøgelse fra hygiejnevirksomheden Initial viser, at 21 procent danske kvinder undgår al fysisk berøring med toiletbrættet hver eneste gang, de går på toilettet, mens hver femte kvinde i undersøgelsen svarer, at de hellere vil holde sig end at bruge et offentligt toilet.

Kun ét trick virker

Udover tricket med at tisse stående, er en anden velkendt metode at placere toiletpapir på brættet for at undgå brættets mange bakterier og synlige efterladenskaber fra den forrige toiletgæst.

Dog er begge metoder fuldstændig spild af tid, kræfter og toiletpapir, for tricket har ingen effekt.

”Det er helt ligegyldigt, om du forsøger at tisse stående ellerlægger toiletpapir på brættet, for det gør ingen forskel. Bakterierfra fæces og urin trænger direkte igennem papiret, og det er næsten umuligt ikke at komme i kort berøring med toilettet, selvom man prøver at stå op. Der er kun én ting at gøre, hvis man vil undgå sygdomme fra toilettet. Man skal spritte toiletbrættet af, inden man sætter sig og spritte sine hænder af, når man har forladt toilettet, hvis man ikke vil dele bakterier, vira og efterladenskaber med andre,” siger Maria Brix Balle fra Initial.

Sådan undgår du at blive syg efter toiletbesøget:

• Brug toiletsæderens, kaldet Seat Cleaner, der er en antibakteriel, alkoholbaseret sprit. Benyt Seat Cleaner før du kommer i kontakt med toiletbrættet.

• Slå låget på toilettet ned, når du skyller ud, så bakterier ikkehvirvles rundt på toilettet.

• Vask dine hænder grundigt efter toiletbesøg og brug håndsprit, når du har forladt toilettet.

• Gør jævnligt toilettet rent i hjemmet eller på arbejdspladsen.