Ny undersøgelse: Tilbudsaviser vinder frem hos danskerne

Tilbudsavisen vinder frem

Flere husstande under ja tak-ordningen læser tilbudsaviser end sidste år, viser nye tal. FK Distribution, landets førende tryksagsdistributør, oplever en stigende interesse blandt forbrugerne.

Det er over et årti siden, at samfundet blev spået en fremtid uden tilbudsaviser. Men nu viser det sig, at de er mere sejlivede end antaget, og faktisk vinder frem hos danskerne.

Det viser en ny undersøgelse fra Kantar Gallup for FK Distribution, som er landets førende distributør af adresseløse tryksager. Rundspørgen afslører, at fire ud af fem husstande (80 procent), der har takket ja til at modtage fysiske tilbudsaviser, aktivt læser dem. Det er en stigning fra 2023, hvor andelen lå på 76 procent.

Inflation giver tilbudsaviserne nyt liv

Hos FK Distribution lyder det, at den seneste tids prisstigninger på dagligvarer puster fornyet liv i de papirbaserede tilbudsaviser.

“Forbrugerne søger i højere grad de gode tilbud for at få mere luft i privatøkonomien, hvilket gør tilbudsaviserne til en vigtigere del af husstandens indkøbsstrategi,” siger Andreas Hald, administrerende direktør i FK Distribution.

Det gælder også på erhvervssiden, forklarer han.

“Selvom tilbudsaviserne er blevet dømt ude og forsøgt forbudt, kan vi se, at mange detailvirksomheder også holder fast i dem. Så de er fortsat en relevant kanal i det større marketingmix,” siger Andreas Hald.

Tilbudsaviser er vores reklamefavorit

Gallup-undersøgelsen viser også, at fysiske reklamer er danskernes foretrukne reklameform over dem alle.

Mere end halvdelen af de adspurgte (57 procent) har nemlig fysiske tilbudsaviser som reklamefavorit – over mere moderne formater som digitale tilbudsaviser (28 procent), reklamer på nettet (14 procent) samt tv-reklamer (12 procent).

Det kan overraske i en digitaliseret tid. Men netop heri ligger årsagen ifølge Ole E. Andersen, ekstern lektor i markedsføring på Copenhagen Business School, der forklarer, at tryksagerne har en fordel.

”Forskningen peger samme vej og for alle aldersgrupper. Man får mere ud af at læse fysisk end digitalt,” siger han.

“Fysiske medier er lidt mere vedholdende, end digitale eksperter peger på. Og det hænger sammen med, at det at læse på papir giver bedre forståelse. Vi husker bedre det, vi læser fysisk end det, vi læser i tilsvarende digitale formater.”